Celebrating Fascism and War Criminality in Edmonton. The Political Myth and Cult of Stepan Bandera in Multicultural Canada
AutorenGrzegorz Rossoliński-Liebe, Berlin
The cult surrounding Stepan Bandera began to develop immediately following the assassination of the radical nationalist and fascist western Ukrainian politician on October 15, 1959. Bandera was assassinated in Munich by the Soviet secret agent Bohdan Stashyns’kyi. Certain factions of Ukrainian diaspora organized memorial celebrations in Canadian cities including Edmonton, as well as in several other countries outside of the Soviet Union. Initially, these celebrations took place annually, but eventually they were held every five years. They consisted of a memorial service (panakhida) and a political-ideological-cultural component during which several vocal activists of Ukrainian nationalism did readings of heroic and patriotic poems or sang OUN and UPA songs. At these celebrations, Bandera was commemorated as a great Ukrainian hero and martyr who had died for Ukraine. Bandera’s fascist and anti-Semitic beliefs as well as pogroms and war crimes which the OUN and UPA had organised and conducted during World War II were denied. The climate of the Cold War and the politics of multiculturalism that Canada had adopted in 1971 facilitated the radical nationalist and neo-fascist elements of the Ukrainian diaspora to claim that the Bandera cult and myth were authentic and very natural components of the Ukrainian culture and identity. Thus the cult and myth have been interpreted as being important contributions to the Canadian policy of multiculturalism. Every kind of critique of this neo-fascist and anti-Semitic cult were repelled as being anti-Ukrainian and chauvinistic attacks against the Ukrainian community and the Ukrainian nation.
Der Kult um den radikal nationalistischen und faschistischen westukrainischen Politiker Stepan Bandera entwickelte sich gleich nach seiner Ermordung durch den Sowjetischen Geheimagenten Bohdan Stashyns’kyi am 15. Oktober 1959 in München. Wie in vielen anderen Orten außerhalb der Sowjetunion organisierten Teile der ukrainischen Diaspora in Edmonton zunächst jährlich und später alle fünf Jahre Gedenkfeierlichkeiten, die zumeist aus einem Trauergottesdienst (panakhida) und einem ideologisch-politisch-kulturellen Teil bestanden. Zu diesen Feierlichkeiten wurden heroisch-patriotische Kampfgedichte rezitiert und OUN-UPA-Lieder gesungen. Bandera wurde auf ihnen wie ein großer ukrainischer Held und Märtyrer erinnert, der für die Ukraine kämpfte und für sie starb. Seine faschistischen und antisemitischen Überzeugungen sowie Pogrome und Kriegsverbrechen, die die OUN und die UPA organisierten und begangen, wurden regelmäßig verschwiegen. Das Klima des Kalten Krieges sowie die Politik des Multikulturalismus, die Kanada 1971 offiziell einführte, erleichterten den radikal nationalistischen und neofaschistischen Teilen der ukrainischen Diaspora den Bandera-Kult und seinen politischen Mythos als authentische und durch und durch natürliche Bestandteile der ukrainischen Kultur und Identität zu deuten. Bis heute wird dies als ein wichtiger Beitrag zum kanadischen Multikulturalismus verstanden und jede Kritik am neofaschistischen und antisemitischen Kult als anti-ukrainisch und chauvinistisch abgewiesen.